Top 5 fouten van B2B bedrijven op Instagram, en wat je wel moet doen

instagram b2b
Geschreven door Virginie -

Instagram is geen platform dat bedrijven kunnen negeren, maar het kan een uitdaging zijn voor bedrijven die geen ‘Instagrammable’ producten of services hebben om te delen. Vooral als de jouwe een B2B-merk is.

Maar met meer dan 500 miljoen actieve gebruikers en een betrokkenheid die 10 keer hoger is dan die van andere sociale sites, is Instagram de tijdinvestering waard.

Als je merk Instagram echter niet effectief gebruikt, verspil je mogelijk tijd – en irriteert je je volgers.

Hier zijn vijf fouten die bedrijven elke dag op Instagram maken, en wat jouw bedrijf zou moeten doen.

Fout 1 Geen volgers naar je eigen platforms pushen

Instagram heeft gebruikers altijd beperkt om links in berichten toe te voegen. Lange tijd kreeg je alleen die ene link in de Bio, die bedrijven frustreerde die eraan gewend waren om hun nieuwste blogpost, nieuwe producten of zelfs hun website-URL meerdere keren per dag op sites zoals Facebook te plaatsen.

Tegenwoordig kunnen Instagram-gebruikers met meer dan 10.000 volgers echter links plaatsen in Verhalen; maar dat is het dan ook, tenzij je een productgebaseerd bedrijf bent dat Instagram’s Shoppable Posts kan gebruiken.

Deze beperking heeft ertoe geleid dat veel bedrijven Instagram-volgers – die vaak zeer betrokken zijn – niet naar hun andere eigen platforms, zoals de bedrijfswebsite of e-maillijst, pushen.

Vanwege het ontbreken van links in Instagram-berichten is het converteren van Instagram-volgers naar websiteverkeer of klanten ingewikkeld. Maar het is mogelijk.

Wat te doen

Als je meer dan 10.000 volgers hebt, gebruik dan Instagramverhalen om links naar je blogposts, whitepapers en andere inhoud te plaatsen. Je kunt zelfs links plaatsen om je aan te melden voor je e-maillijst.

Of je kunt je Instagram Bio-link gebruiken om volgers naar een bestemmingspagina (op je website) te sturen die is afgestemd op je volgers.

Overweeg ook om Instagram-advertenties te gebruiken, waarmee je specifieke gebruikers kunt targeten op basis van locatie, gedrag, live-evenementen en interesses. Instagram-advertenties hebben een gemiddeld conversiepercentage van 1,08%. Dat is lager dan die van zustersite Facebook, maar Instagram heeft een hogere gemiddelde bestelwaarde.

Voordat je je advertentie weergeeft, moet je er zeker van zijn dat je site en webhost een piek in mobiel verkeer kunnen ondersteunen (afhankelijk van hoe groot je Instagram-volgersbestand is). Je wilt niet dat je site traag wordt – of wordt afgesloten – tijdens je campagne.

Fout 2 Gebruik van Instagram Follower Automation Tools

Automatisering en AI nemen alles over, van het plaatsen van berichten op sociale media tot PPC-biedingen. Maar kan automatisering je helpen uw Instagram-volgers te laten groeien?

Soort van. Automatiseringstools voor volgers kunnen het aantal volgers helpen vergroten, maar die volgers zijn vaak nep en ze zijn absoluut niet geïnteresseerd in interactie met je merk.

Je wilt niet dat volgers alleen maar je volgersaantal opvoeren. Je wilt echte mensen die zich willen bezighouden met jouw inhoud en jouw merk.

Wat te doen

Werk aan het organisch opbouwen van Instagram-volgers door hashtags uit de branche te gebruiken, regelmatig berichten te plaatsen en andere berichten te liken en erop te reageren.

Bedrijven op Instagram hebben een veel hogere betrokkenheid dan op Facebook; gooi die kans niet weg door een tool te gebruiken om (waarschijnlijk) nep-volgers te vergroten.

Fout 3 Alleen over uw bedrijf posten

Als je alleen over je producten of diensten post, gebruik je Instagram verkeerd. Instagram is een meer informeel, ontspannen sociaal platform dan LinkedIn. Als al je berichten gericht zijn op het stimuleren van volgers om te converteren, is het tijd om je strategie te veranderen.

Wat te doen

Plaats een verscheidenheid aan inhoud, inclusief berichten over je werknemers, reizen of zelfs je kantoorhond. Wij plaatsen bijvoorbeeld inhoud over ons bedrijf, WINNRS, onze medewerkers maar ook foto’s van uitjes en foto’s van evenementen waar we spreken:

instagram b2b

Instagram moet gaan over het opbouwen van relaties – niet alleen je producten naar potentiële klanten schuiven.

Fout 4 Instagramverhalen negeren

Instagramverhalen zijn begonnen als reactie van Instagram op Snapchat. Deze in de tijd beperkte berichten verlopen en zijn dus tijdgevoelig. Ze verschijnen bovenaan de feeds van gebruikers en hebben een veel hoger bereik dan andere Instagram-berichten. Ze zijn leuk om te maken en je kunt links delen als je account meer dan 10.000 volgers heeft.

Als je Instagram-strategie alleen berichten bevat en geen verhalen, laat je veel bereik en betrokkenheid op tafel.

Wat te doen

Begin met het publiceren van Instagramverhalen als je dat nog niet doet. Voeg video’s toe indien mogelijk; die krijgen minder drop-offs dan foto’s. Gebruik functies die de betrokkenheid kunnen vergroten, zoals peilingen of vragen die volgers aanmoedigen om te reageren.

Je kunt Instagramverhalen ook gebruiken om door gebruikers gegenereerde inhoud te delen, zoals recensies of andere Instagram-berichten over je merk; tag de oorspronkelijke gebruikers en bedank hen voor hun opmerkingen.

Ben je bang dat je al die geweldige inhoud kwijtraakt als je verhalen na 24 uur verlopen? Je kunt je favoriete Verhalen opslaan in Hoogtepunten die op je Bio verschijnen.

insta voorbeeld

Fout 5 Geen interactie met je Instagram-volgers

Hier is het ding: het algoritme van Instagram is voorstander van berichten die meer betrokkenheid krijgen. Dat betekent dat wanneer meer mensen interactie hebben met een bericht of verhaal, nog meer mensen het bericht te zien krijgen, wat op zijn beurt de kans op nog meer betrokkenheid vergroot.

Die algoritmische realiteit kan echter frustrerend zijn voor merken die slechts een paar likes per posts krijgen, waardoor ze de bal op Instagram laten vallen omdat ze aannemen dat het platform gewoon niet voor hen werkt. Dat is een vergissing.

Wat te doen

Maak om de paar dagen (of elke dag, indien mogelijk) tijd vrij om met volgers in contact te komen. Reageer op opmerkingen over je berichten en like en laat doordachte opmerkingen achter op de berichten van anderen.

Authenticiteit is hier de sleutel. Schrijf niet alleen ‘Geweldige post!’ en ga verder. Neem de tijd om te delen wat je opviel, waarom je het belangrijk of relevant of leuk vindt, of deel een soortgelijke ervaring. Bouw een relatie op met je volgers.

Final Thoughts op Instagram voor B2B

Instagram kan een krachtig social-mediaplatform zijn voor B2B-bedrijven, wanneer het correct wordt gebruikt. Als je wilt slagen op Instagram, is het tijd om te stoppen met zenden van berichten en de tijd te nemen om relaties op te bouwen met je publiek door authentieke betrokkenheid, foto’s, video’s achter de schermen en boeiende Instagramverhalen.

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.